مشخصات قیر

قیر

قیر معمولا از تقطیر نفت خام به دست می آید.چنین قیری قیر نفتی یا قیر تقطیری نامیده میشود.قیر نفتی محصول دو محصول دو مرحله تقطیر نفت خام در برج تقطیر است. در مرحله اول تقطیر،مواد سبک مانند بنزین وپروپان از نفت خام جدا میشود. این فرایند در فشاری نزدیک به یک اتتمسفر (واحد)انجام میشود. در مرحله دوم نیز ترکیبات سنگین مانند گازوئیل ونفت سفید خارج میشود. این فراینددر فشاری نزدیک  به خلائ صورت میپذیرد.در نهایت مخلوطی از ذرات جامدبسیار ریز به نام آسفالتن باقی میماند که در ماده سیال گریس مانندی به نام مالتن غوطه ور است.

اما برخی از انواع قیر در طبیعت ودر اثر تبدیل نفت خام وتبخیر مواد فرار آن در اثر گذشت سال های بسیار زیاد به دست می اید.چنین قیری قیرطبیعی نامیده میشود. ودوام آن بیشتر از قیرهای نفتی است.چنین قیریممکن استبه صورت خالص در طبیعت وجود داشته باشد(قیر دریاچه ای)مانند قیر دریاچه بهبهان ایران ودریاچه قیر تیرینیداد آمریکا،یا از معادن استخراج شود (قیر معدنی)قیر طبیعی با نام یواینتایت(uintait)نیز شناخته میشود.

مشخصات قیر

۱- درجه نفوذ:آزمایش درجه نفوذ برای تعیین سختی قیر مورد استفاده قرار میگیرد. در این آزمایشاز یک سوزن استاندارد تحتاثر بار ۱۰۰ گرمی در مدت ۵ ثانیه به داخل قیر در دمای ۲۵ درجه نفوذ میکند. مقدار نفوذبر حسب دهم میلیمتر درجه نفوذ نامیده میشود . هرچه درجه نفوذ کم تر باشد قیر سخت تر است

۲- گرانروی: هر چه کند روانی قیر بیش تر باشد خواص جامد بیش تریاز خود نشان میدهد.واضح است در دماهای بالاتر کند روانی کم تر استای مشخصه قیر با دستگاه سی بولت فیورل ویا به روش کینماتیکی اندازه گیری میشود.

۳- درجه اشتغال:درجه اشتغال دمایی است که اگر قیر به آن دما برسد،گازهایمتصاعد از آن با بزیک شدن شعله فمشتعل میشود.حد اکثر دمایی که میتوان قیر را در کارگاه گرم کرد به درجه اشتغال محدود میباشد.

۴-افت وزنی :افت وزنی قیر در دمای بالا در اثر تبخیر قسمتی از روغن ها وترکیباتنفت آن میباشد. این مشخصه نیز از خواص مهم قیر میباشد.افت وزنی قیر در اون در دمای ۱۶۳ درجه سانتیگراد ودر مدت ۵ ساعت (شرایط تقریبی پخت آسفالت)اندازه گیری میشود.

۵- شکل پذیری یا انگمیک اگر نمونه ای از قیر با سطح مقطع۱ سانتیمتر  مربع رابا سرعت ۵ سانتیمتر دقیقه بکشیم،مقدار افزایش طول نمونه را قبل از پاره شدن خاصیت انکمی قیر گویند

۶-درجه خلوص:میدانیم حلال قیر تترا کلرور کربن و سولفوز کربن است.بنابرایناگر نمونه ای از قیر را در هر یک از این مواد حل کنیم،ناخالصی های آن باقی میماند واز آن جا درجه خلوص قیر را میتوانیم تعین کنیم.درجه خلوص عبارت است از ۰وزن ناخالصی)-(وزن قیر)

۷- درجه نرمی:درجه نرمی دمایی است که با رسیدن قیر به آن دما ،قیر از حالت جامد به حالت روان در می آید.هر چه در نرمی قیر بیشتر باشد،حساسیت کم تری نسبت به تغیرات دما دارد.درجه نرمی قیرهای معمولی حدود ۶۰ تا ۷۰ میباشد.


برای اطلاعات جهت خرید قیر وایزوگام با شماره ۷۷۳۷۸۰۲۲-۰۹۱۲۰۷۲۱۰۰۶-۰۹۱۹۹۷۶۱۰۰۶ تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید