ایزولاسیون(isolation)

یک تعریف کلی از ایزولاسیون

منظور از ایزولاسیون پوشاندن سطح(دیوار ،بام کف،….)

تعریف کلی:

منظور از ایزولاسیون، پوشاندن سطح (ديوار، بام، كف و …) توسط یک یا چند لایه از مواد عایق می‌باشد تا از نفوذ آب و رطوبت به درون آن جلوگیری گردد.

۱-۱-۲. اجزاء:

در حال حاضر مواد عایق موجود در بازار از تنوع زیادی برخوردار بوده و از اجزاء متفاوتی ساخته شده‌اند.

۱-۱-۳. انواع:

بر اساس مواد تشکیل دهنده، انواع مختلفي از عايق‌ها وجود دارند كه مهمترين آنها عبارتند از:

  1. قيرگوني
  2. عایق رطوبتی پیش ساخته (ايزوگام)
  3. عايق‌هاي مايع رنگي پليمري
  4. ژئوممبران (Geomembrane) و ژئوتكستايل (Geotextile) و …

۱-۱-۴. کاربردها:

از ایزولاسیون معمولاً در عايق‌كاري بامها، كف استخرها، كف سرويس‌هاي بهداشتي، ‌كف آشپزخانه، و كف واحدهاي تجاري كه احتمال آبريزي در داخل آنها زیاد است، عايق‌كاري ديوارهاي حايل در زيرزمين‌ها و همچنين تونل‌ها و ديوارهاي برشي در صورت لزوم و … استفاده مي‌شود.

۱-۲. عایق رطوبتی پیش ساخته (ایزوگام)

۱-۲-۱. تعریف:

در این نوع عايق‌كاري، از ايزوگام استفاده مي‌شود. ايزوگام فراورده‌اي نفتي و لايه‌اي محافظ است كه براي عايق كردن سطوح مختلف مانند ‌ديواره، كف، و بام ساختمانها و … در برابر نفوذ آب به کار می‌رود.

۱-۲-۲. کاربردها:

به دليل خاصيت الاستيكي و مقاومت در برابر نفوذ آب و سهولت نصب به عنوان پوشش دهنده سطوح خارجي ساختمان‌ها يا عايق‌كاري سرويس‌هاي بهداشتي، تونل‌ها، استخرها، و حوضچه‌هاي ذخيره آب و … كاربرد دارد (شکل ۱).

۱-۲-۳. مزایا و معایب:

۱-۲-۳-۱. مزايا:

– سبك بودن به مقدار حدود ۴ كيلوگرم در متر مربع

– مقاوم در برابر گرما تا ۱۲۰+ و در برابر سرما تا ۵- درجه سانتي‌گراد.

– قابلیت انعطاف

– به علت برخورداری از لايه پلي‌استر در مقابل فشارهاي احتمالي از انبساط و انقباض مقاوم مي‌باشد.

– در کوتاه مدت دچار پوسيدگي و شكستگي نمي‌شود.

– عايق با روكش آلومينيوم حدود %۸۵ از نور و حرارت را منعكس مي‌كند.

– به برف‌روبي نياز ندارد.

۱-۲-۳-۲. معایب:

– قير يكي از مواد به كار رفته در ايزوگام است كه علاوه بر داشتن خاصيت آلايندگي زيست محيطي در آينده نزديك به جهت محدوديت منابع نفتي و قيري جزء كالاهاي كمياب به شمار خواهد رفت.

– هرچند عايق‌هاي پيش ساخته تا حدودي استاندارد هستند اما طريقه نصب آن به اندازه سليقه هاي كاربران متفاوت است. افراد آموزش ديده‌اي كه بصورت استاندارد همه موارد نصب را رعايت كنند كم هستند. رعايت اصول نصب (زيرسازي مناسب، پرايمر كشي مناسب و ..). به جهت هزينه‌هاي آنها در بيشتر موارد رعايت نمي‌شود.

– هنگام اجرا در محل هایی مانند سرویس ها، گوشه ها و سه کنج دیوارها اجرای صحیح و کامل به سختی امکان پذیر است و می‌بایست به دقت کنترل شود.

– در اقلیم های با تابش شدید نور خورشید ، آفتاب زدگی و پوسیدگی به سرعت اتفاق می‌افتد و توصیه می‌شود از نوع روکش دار استفاده شود.

Isogam 1-1. Isogam 1-2. Isogam 1-3.

شکل ۱. چند نمونه از ایزوگام‌های موجود در بازار

۱-۲-۴. اجزای تشکیل دهنده:

این نوع عایق محصولي است تشکیل شده از تيشو (فلت الياف شيشه مسلح) و پلي‌استر و قيري كه با پليمرهاي مخصوصي اصلاح شده است.

  • مشخصات فنی:

دو لايه تيشو و پلي‌استر، توسط قير اصلاح شده با پليمرهاي SPS وAPP ، اشباع و آغشته شده‌اند. براي توليد ايزوگام ابتدا قير خالص ۷۰-۶۰ و مقداري مواد افزودني ديگر شامل پوشال و … را حرارت مي‌دهند تا كاملاً ذوب شوند (البته براي توليد ايزوگام مي‌توان از قير دميده نيز استفاده كرد كه نياز به مواد افزودني ندارد ولي كيفيت آن پايين است). سپس مواد ذوب شده را وارد خط توليد مي‌كنند و تيشو و پلي‌استر كه بر روي هم قرار دارند وارد حوضچه مذاب مي‌شوند و اين مواد به تيشو و پلي‌استر می‌چسبد. در مرحله بعد تيشو و پلي‌استر كه آغشته به مواد مذاب شده، از بين دو غلطك عبور داده مي‌شود، تا كاملاً داراي ضخامت يكسان شوند. در مرحله بعد ايزوگام داخل آب قرار مي‌گيرد، تا كمي سرد شود. يك طرف ايزوگام را يك لايه نايلون قرار مي‌دهند و طرف ديگر را پودر تالك مي‌زنند تا هنگامي كه ايزوگام را مي‌خواهند به صورت رول درآورند لايه‌هاي ايزوگام به يكديگر نچسبند. همچنين اگر تولید ايزوگام فويل‌دار مدنظر باشد، پس از اينكه نايلون در يك طرف ايزوگام قرار داده شد، در طرف ديگر ايزوگام به جاي آنكه از پودر تالك استفاده شود، يك لايه فويل روي ايزوگام قرار می‌دهند. در مرحله بعدي كه مرحله بسته‌بندي است ابتدا ايزوگام توليد شده در هر ۱۰ متر طول بريده مي‌شود و سپس روي يك لوله پيچيده مي‌شود تا به صورت رول درآيد. رول‌هاي توليد شده با نايلون‌هايي كه مشخصات ايزوگام و اتيكت شركت توليدكننده روي آن قرار دارد، بسته‌بندي مي‌شود. ابعاد بسته‌بندي عرض ۱ متر و طول ۱۰ متر است. ضخامت آن حدود ۴ ميليمتر است، وزن بسته‌بندي حدود ۴۰ كيلوگرم است.

مشخصات اجزاء تشکیل دهنده ايزوگام به شرح زیر است (شکل ۲):

۱-۲-۴-۱. قیر:

قير مصرفي در ايزوگام قير ۶۰/۷۰ است که ۶۰/۷۰ درجه نفوذ قير مي‌باشد. طريقه آزمايش به اين صورت است كه سوزني به وزن ۱۰۰ گرم از ارتفاع مشخصي به درون قير رها مي‌شود. ميزان نفوذ سوزن در مدت ۵ ثانيه، درجه نفوذ قير را مشخص مي‌كند. هر يك ميليمتر نفوذ درون قير، ۱۰ درجه، نفوذ را بالا مي‌برد.

۱-۲-۴-۲. پلی استر:

پلي‌استرها موادي هستند كه از الياف مصنوعي بدست مي‌آيند. براي توليد پلي استر، پنبه‌هاي مصنوعي توليد شده توسط غلطك‌هاي سوزني به هم بافته مي‌شود و به صورت پلي‌استر در مي‌آيند. البته ضخامت پلي‌استرها متفاوت است.

۱-۲-۴-۳. فویل:

ورق‌هايي از جنس آلومينيوم با ضخامت كم است که به راحتي حالت مي‌گيرند. اين ورق‌ها روي سطح ايزوگام قرار مي‌گيرند و خاصيت انعكاس نور دارند و در هنگامي كه هوا بسيار گرم است باعث جلوگيري از روان شدن و به اصطلاح شل‌شدن قير و در نتيجه خرابي ايزوگام مي‌شود. ضخامت فويل بين ۱۴ الي ۱۶ ميكرون مي‌باشد.

۱-۲-۴-۴. پودر تالک:

كه از آسياب سنگ تالك بدست مي‌آيد و مانع چسبيدن لايه‌هاي رول ايزوگام مي‌گردد.

۱-۲-۴-۵. تیشو:

تيشو موادي هستند شبيه به پشم شيشه که عمده خواص آنها را نیز دارا مي‌باشند. تيشو، نام عايق‌هاي رطوبتي يك فلت از الياف شيشه معدني است كه اين فلت معمولاً با الیاف شيشه تقويت مي‌شود.

۱-۲-۴-۶. پوشال:

پوشال‌ها مواد پلاستيكي هستند كه رشته رشته شده‌اند.

Isogam 2.

شکل ۲. لایه‌های تشکیل دهنده ایزوگام

  • اصطلاحات بازار و نکات مهم خرید:

ايزوگامي كه برای اصلاح قير آن از SBS (استايرن ـ برتارين ـ استايرن) استفاده شده باشد به ايزوگام نوع S و محصولاتي كه براي اصلاح قير آنها از APP (اتكتيك پلي پروپيلن) استفاده شده باشد به ايزوگام نوع A معروف‌اند. همچنين بايد دقت كرد كه در بازار، ايزوگام بر اساس نوع لايه‌هاي به كار رفته ۲ نوع است:

  1. ايزوگام تك لايه شامل پلي‌استر دوخته كه اين نوع ايزوگام به نسبت نوع دو لايه ظريف‌تر است و قابليت انعطاف بيشتري دارد.
  2. ايزوگام دولايه شامل تيشو و پلي‌استر كه اين نوع ايزوگام ضخيم‌تر از نوع تك لايه بوده و داراي استحكام بيشتري مي‌باشد.

همچنين ايزوگام ممكن است با روكش آلومينيوم باشد كه مناسب مكان‌هايي است كه در معرض تابش نور مستقيم آفتاب بوده و يا بدون روكش آلومينيوم باشد كه بيشتر جهت عايق كاري سرويسهاي بهداشتي و پي و … كاربرد دارد.

عايق رطوبتي كه در آن از قير اكسيده استفاده شده باشد به نوع ۵ معروف است كه خود به دو نوع تقسيم مي‌شود:

  1. عايق رطوبتي نوع O ويژه مناطق گرمسير و معتدل (مقاومت در برابر سرما ۵+ و در برابر گرما ۹۰+)
  2. عايق رطوبتي نوع O ويژه مناطق سردسير (مقاومت در برابر سرما صفر درجه و در برابر گرما ۸۰+) .

انواع استاندارد با نشان‌گذاري روي رول عايق مشخص مي‌شود. اين نشان گذاري بايد در فاصله هر دو متر روي فيلم پلي‌اتيلن (نايلون) روي عايق چاپ شود. در اين نشانه، ويژگي‌هايي از جمله نوع عايق رطوبتي، تاريخ توليد، وزن، ضخامت و علامت استاندارد چاپ مي‌شود. هر نوع عايق رطوبتي استاندارد لازم نوع خاصي از آب و هوا را دارند. مثلاً نوع A مخصوص مناطق گرمسير و سردسير است (مقاومت در برابر سرما ۵- و مقاومت در برابر گرما ۱۲۰+) و یا نوع S نيز مخصوص مناطق سردسير و گرمسير و استاندارد نوع O مخصوص مناطق گرمسير و معتدل است. استفاده از عايق غير استاندارد و نامناسب با آب و هوا خساراتي را به دنبال خواهد داشت.

دو نوع ایزوگام در بازار موجود است: تک‌لایه پلی‌استر که ظریف‌تر است و انعطاف بیشتری دارد، دولایه تیشو و پلی‌استر که ضخیم‌تر است و به جای ظرافت و انعطاف، استحکام بیشتری دارد. ایزوگام چه تک‌لایه، چه دولایه، ممکن است با روکش آلومینیومی یا بدون آن باشد. اگر قصد دارید سطوحی مثل پشت‌بام را ایزولاسیون کنید که در برابر تابش مستقیم نور خورشید و گرما قرار دارد، بهتر است از ایزوگام با روکش آلومینیوم استفاده کنید. اگر قصدتان عایق‌کاری پی ساختمان یا دیواره و کف سرویس‌های بهداشتی است، از نوع بدون روکش استفاده کنید تا اقتصادی‌تر باشد.

– استاندارد هر عایق رطوبتی برای آب و هوای خاص کم و بیش متفاوت است، اما تولیدات استاندارد و مطمئن‌تر برای اطلاع مصرف‌کننده با درج و چاپ نشانه‌گذاری‌هایی در فاصله هر دو متر روی رول عایق همراه شده‌ است. از این موارد می‌توان به مقاومت در برابر اشعه فرابنفش، میزان انعطاف‌پذیری در دمای ۱۰- درجه سانتیگراد، میزان نفوذناپذیری آب و … اشاره کرد.

– برچسب عایق‌های استاندارد نیز باید شامل مشخصات تولیدکننده، تاریخ تولید، نوع عایق، علامت استاندارد و … باشد.

– باید بدانیم که در ایزوگام نامرغوب به جای استفاده از پلیمر یا قیر مرغوب، پودرهای معدنی یا مواد غیرپلیمری به کار می‌رود به همین دلیل نوع تقلبی آن بویی نامطبوع و مشابه گازوئیل صنعتی (مازوت) دارد. اگر دست خود را بر قسمتی از لایه خارجی و بدون پوشش ایزوگام نامرغوب بکشید، ذرات و رنگدانه‌های سیاه به دست‌تان می‌چسبد. می‌توان یک تکه کوچک از عایق را برش داد و پس از دو ساعت نگهداری در فریزر، آن را تا زاویه حدود ۱۲۰ درجه خم کرد. اگر از ناحیة خم شده شکسته یا ترک بردارد، جنس ایزوگام مرغوب نمی‌باشد و در غیر این صورت، مقاومت آن در برابر سرما و ترک مناسب است.

– اگر از عایق‌های ایزوگامی استفاده کنید که به جای پشم شیشه در مواد تشکیل‌دهنده آن نایلون به کار رفته، بهتر است. پشم شیشه با از بین رفتن لایه قیر به هر دلیلی، آب باران یا برف را به خود می‌کشد و سطحی طبله‌کرده پیدا می‌کند.

  • شرایط حمل و نگهداری کارگاهی:

رول ها بايد به صورت ايستاده بار زده شوند و از تابش آفتاب و بارش باران با استفاده از پوشش مناسب محافظت گردند. در هنگام بارگيري و تخليه دقت شود كه رول‌ها زخمي نشوند و تحت فشار زياد قرار نگيرند.

رول‌هاي عايق بايد در هواي خشك و در انبار مسقف با حداقل دماي ۵+ درجه و حداكثر ۳۵- درجه سانتيگراد نگهداري شوند. مدت نگهداري عايق رطوبتي از تاريخ توليد تا نصب نبايد بيشتر از شش ماه باشد. توليدكننده مي‏تواند بر حسب نوع محصول زمان ذخيره‏سازي را به نحوي كه كمتر از سه ماه و بيشتر از ۱۲ ماه نباشد به طور اختصاصي روي اتيكت خود اعلام نمايد. رولها بايد به صورت ايستاده نگهداری شوند و هيچگاه دو رول روي هم قرار نگيرد و طوري كنار هم قرار گيرند كه جريان هوا بتواند از بين آنها عبور كند و براي آزمايش‌کننده، امكان نمونه‌برداري از هر بخش انبار وجود داشته باشد. حتماً بایستی موارد ايمني از جمله وجود سطل ماسه و كپسول‌هاي اطفاء حريق در محل انبار در نظر گرفته شود. نگهداری در محل های دور از شعله و یا جرقه های ناشی از عملیات ساختمانی ضروری است.

۱-۲-۵. نحوه اجرای کلی:

– ابتدا می‌بایست سطح مورد نظر از هرگونه متریالی که موجب اخلال در شیب‌بندی می‌شود زدوده شود مانند ملات‌های چسبیده به کف و سپس باید سطح پشت بام به وسیله جارو نظافت شود. به صورتی که هر گونه خاک یا تکه‌های جدا شده از سطح در محل نباشد.

– خشک بودن و عدم رطوبت سطح کار اولین شرط شروع نصب می‌باشد.

– ترک‌ها در صورتی که بزرگتر از یک سانتیمتر باشند با خمیر ماستیک و یا سیمان پر شوند.

– در صورت نیاز (شوره شدن یا صیقلی نبودن زیر کار) در هر متر مربع ۵۰۰ گرم خمیر پرایمر (Primer) می‌زنیم.

– پس از خشک شدن کامل خمیر به طوری که به دست نچسبد، کار را ادامه می‌دهیم.

– اندازه‌گیری از محل ناودان شروع می‌شود. سطح کار را به فاصله‌های عرضی ۹۰ سانتیمتر علامت‌گذاری می‌کنیم.

– یک تکه لایه به ابعاد ۵۰ ×۵۰ بصورت قیفی داخل ناودان نصب می‌کنیم.

– در جلو ناودان یک متر مربع لایه نصب می‌کنیم.

– زیر هر کدام از منابع آبی مثل چیلر یا کولر تک لایه‌های دو متری نصب می‌شود.

– لایه اصلی را باز و مقابل ناودان شروع به نصب می‌نماییم. در زمان اجرا باید رول ایزوگام را که طول آن ۱۰ متر است باز کرده و به دو قسمت ۵ متری از دو طرف جمع کرده و از نقطه وسط شروع به نصب ‌کنیم. دلیل این کار این است که اگر از یک سر لایه شروع به نصب کنیم، خط تنظیم آن تراز نمی‌شود و لایه کج نصب می‌شود.

– نصب همیشه از خط القعر محل به سمت بالاترین نقطه محل انجام می‌شود.

– بصورت چپ و راست حرکت می‌کنیم به صورتی که عایق، ردیف چپ و راست لایه نصب شده و لبه‌های آن را به مقدار ۱۰ سانتیمتر پوشش می‌دهد.

– در کنج‌ها و گوشه‌ها باید نهایت دقت صورت گیرد تا لایه کامل و بدون فاصله یا اصطلاحاً باد افتادگی به محل نصب گردد.

– همپوشانی دو لایه کنار هم باید ۱۰ سانتیمتر باشد.

– گونیا بودن گوشه ها بسیار با اهمیت است بخصوص د رمحل هایی که می‌بایست با سنگ یا کاشی و یا سرامیک و … پوشانده شود.

قسمتی که باید با مشعل گرم شود با نایلون پوشیده شده است. اگر نایلون ضخیم باشد باید کنده شود و اگر نازک باشد باید با حرارت جدا شود. دقت شود كه اگر حرارت بیش از حد نیاز داده شود، باعث سوختن تیشو و پلی‌استر داخل لایه می‌گردد. همچنین در صورتی که کمتر از حد معمول حرارت داده شود، عایق کاملاً به سطح کار نچسبیده و باعث نفوذ آب و رطوبت به زیر عایق می‌گردد.

– پس از حرارت‌دادن و تنظیم عایق در محل مورد نظر، از نقطه وسط عرض آن با فشار پا یا دست، لایه را به دو طرف هدایت و صاف می‌کنیم به طوری که چین و چروک و هوا گرفتگی ایجاد نشود و مطمئن شویم که عایق به سطح مورد نظر کاملاً چسبیده است.

– آخرین مرحله، جوشکاری هم‌پوشانی‌های عایق نصب شده است که باید با دقت فراوان با شعله کم مشعل و به کمک کمچه انجام شود.

– برای باز کردن بعضی از رول‌های عایق که دچار چروک خوردگی شده یا اصطلاحاً پاشنه داده و پایین رول لایه به هم چسبیده است باید بوسیله مشعل حرارت داده شود و به آرامی باز شود، در غیر این صورت باعث پارگی عایق می‌شود.

– پس از اجرای عایق، محل آبروها با وسایل مناسب مسدود گردد (مثلا گچ). سپس سطح مورد نظر جهت تست، آبگیری شود. پس از گذشت ۲۴ ساعت چنانچه نشتی از جایی مشاهده نگردید، کار مورد تایید است (شکل‌های ۳ تا ۵).

– در سرویس‌ها اتصال ایزوگان به کم درب ها با دقت بالا می‌بایست صورت گیرد. هم صحیح بودن اتصال و هم عدم انباشت متریال در محل اتصال و همچنین عدم سوختن کم های چوبی می‌بایست لحاظ گردد.

۱-۲-۶. پرسنل و مدت زمان اجرا:

برای اجرای این روش، حداقل به دو نفر جهت مسئوليت‌هاي زير مورد نياز است:

  • يك نفر كارگر جهت حمل و نقل رول ها و …
  • يك نفر استادكار جهت داغ كردن و چسباندن عایق

يك گروه دو نفره می‌تواند حدود ۱۰۰ متر مربع در روز ايزولاسيون انجام ‌دهد که این متراژ در محل های کوچک به مراتب کمتر می‌باشد.

۱-۲-۷. دستگاه‌های مورد نیاز برای اجرا:

وسایل مورد نیاز شامل کفش کف صاف، دستکش نسوز، كپسول گاز و مشعل،‌ تيغ موكت بري، ‌كمچه و کپسول آتش نشانی پودری و … می‌باشد.

 

Isogam 3-1. Isogam 3-2.

شکل ۳. روش نصب ایزوگام

Isogam 4.

شکل ۴. اتمام ایزوگام بر روی پشت بام

Isogam 5.

شکل ۵. نصب ایزوگام در محل ناودان

۱-۲-۸. شرایط جوی مناسب:

در دمای کمتر از ۵ درجه سانتیگراد نصب نگردد. چراکه ممکن است شکل‌گیری لایه به طور کامل صورت نگیرد و از طرفی با کاهش خاصیت الاستیکی امکان ترک برداشتن لایه‌ها وجود دارد. همچنین باید دقت شود که در زمان بارندگی عایق کاری صورت نگیرد. سطح زیر کار باید کاملاً خشک و تمیز باشد.

۱-۲-۹. شرایط نگهداری پس از اجرا:

پس از اجرای عایق ایزوگام باید حتی‌المقدور از رفت و آمد روی آن خودداری گردد. همچنین دقت شود که اجسام تیز مانند پیچ و قطعات فلزی روی سطح عایق نباشد که در اثر فشار، در سطح فرو رفته و باعث سوراخ شدن عایق می‌شود. در سرویس‌ها باید بلافاصله پس از ایزوگام و تست آن، سطح با یک لایه سیمان نازک و با عیار بالا پوشانده شود تا حین کاشی کاری و سرامیک ، سطح آسیب نبیند. انجام شود و در بام در صورتی که لایه محافظی مانند موزائیک روی ایزوگام در نظر گرفته شده، اجرا شود. به طور کلی باید از هر کاری که باعث خراشیده شدن و زخمی‌شدن عایق شود، خودداری کرد. همچنین از ریختن مواد نفتی (نفت و گازوئیل) روی سطح عایق خودداری شود.

۱-۲-۱۰. توالی اجرا:

بهترين زمان براي اجراي ايزولاسيون بام پس از انجام شيب‌بندي و دورچيني و كليه كارهاي ساختماني بالاي بام مي‌باشد. ولي در مورد سرويس‌هاي بهداشتي پس از انجام تاسيسات برق و مكانيكي و شيب‌بندي كف‌ها، بايد انجام شود و پس از تست بلافاصله روي آن با ملات پوشانده شود.

۱-۲-۱۱. کنترل کیفی و فاکتورهای تعیین کننده:

۱-۲-۱۱-۱. اجرای صحیح:

– ایزوگام مناسب و استاندارد با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه خریداری شود.

– ایزوگام‌ها به طور صحیح حمل و انبار شوند و دقت شود که ایزوگامی استفاده شود که در حمل و نقل و انبار دچار آسیب‌دیدگی نشده باشد.

– سطح کار کاملاًً خشک و تمیز باشد.

– هنگام اجرای ایزوگام شرایط جوی مناسب حاکم باشد. (عدم بارندگی و دمای کمتر از ۵ درجه سانتی‌گراد)

– همپوشانی لایه‌های ایزوگام به مقدار حداقل ۱۰ سانتیمتر رعایت شده باشد به طوری که همواره لبه بالای بالادستی روی لبه پایین‌دستی قرار گیرد. برای این منظور نصب لایه‌ها از محل آبرو به سمت نقاط با ارتفاع سطح بیشتر انجام می‌شود.

– روی جان‌پناه و دیوارهای اطراف داکت‌ها و کانال کولرها با ارتفاع حداقل ۳۰ سانتیمتر ایزوگام گردد. همچنین در داخل سرویس‌ها و آشپزخانه نیز این کار باید انجام شود.

– پس از پایان کار با بتن محل آبروها و آب انداختن سطح به مدت ۲۴ ساعت تست صورت گیرد.

– پس از پایان کار تا زمان اجرای لایه نهایی (سرامیک، موزاییک و …) از سطح عایق شده محافظت گردد که سوراخ نشود و از رفت و آمد بی‌مورد روی سطح عایق خودداری گردد.

– لایه تقویتی اضافی در محل آبروها کار شود.

۱-۲-۱۱-۲. اجرای اشتباه:

– با توجه به شرایط آب و هوایی، استفاده از ایزوگام نامناسب و غیر استاندارد، کاهش شدید کیفیت کار و عمر عایق را به دنبال خواهد داشت.

– اگر سطح کار کاملاً خشک و تمیز نباشد، ایزوگام به سطح نچسبیده و به اصطلاح طبله می‌کند (برآمده می‌شود).

– همپوشانی لایه‌ها به درستی اجرا نشود یا مقدار آن کم باشد.

– چنانچه نگهداری پس از نصب به طور صحیح انجام نشود، سبب سوراخ شدن لایه و خسارت مالی فراوان می‌شود.

– تمامی گوشه‌ها و دور تا دور سطوحی که زوایای ۹۰ درجه دارند، باید با سیمان ماهیچه‌کشی شوند. به طور کلی بهتر است عایق روی زوایای ۹۰ درجه نصب نگردد. لیکن در سرویس ها به علت اجرای کاشی دیوارها چاره ای جز اجرای گونیا نداریم.

– همپوشانی لایه‌ها به اندازه حداقل ۱۰ سانتیمتر به گونه‌ای باشد که لبه بالادستی روی لبه لایه پایین‌دستی قرار گیرد.

۱-۲-۱۲. قراردادها، ضمانت‌های لازم و حدود تخفیف:

فرمت قرارداد به طوركلي شامل مشخصات كارفرما، پيمانكار و آدرس قانوني آن و شماره تماس، مبلغ قرارداد و نحوه پرداخت، مدت قرارداد، شرايط فسخ قرارداد، حل اختلاف و ضمانت اجراي كار، ايمني و … می‌باشد. معمولاً کل مبلغ قرارداد پس از پایان کار و انجام تست پرداخت می‌گردد. معمولاً شرکت‌ها کار خود را برای مدت یک یا دو سال یا بیشتر گارانتی می‌نمایند.

 

دیدگاهتان را بنویسید