تعریف آسفالت

آسفالت، بطور کلی مخلوطی است از مصالح سنگی با دانه بندی پیوسته و یک ماده چسباننده که معمولا قیر است. آسفالت با توجه به کاربرد آن به صورت‌های گوناکون ساخته می‌شود. آشناترین نوع آسفالت همان آسفالت گرم یا بتن آسفالتی گرم است. مصالح سنگی معمولا بیش از ۹۰ درصد مخلوط آسفالت را تشکیل می‌دهند از اینرو مصالح سنگی تاثیر بسزایی در کیفیت آسفالت حاصله دارد.آسفالت‌ سرد:

آسفالت سرد (Cold Mix) به مخلوطی از مصالح سنگی و قیر مخلوط و یا امولسیون قیر گفته می‌شود که مواد اولیه آن در دمای محیط مخلوط شوند. در برخی انواع آسفالت سرد، ممکن است قیر بر حسب ضرورت گرم شود، اما سایر مصالح بدون گرم شدن با قیر مخلوط می‌شوند.

مخلوط آسفالت گرم:

آسفالت گرم مخلوطی از مصالح سنگی و قير خالص است که بر حسب نوع دانه‌بندی و قير مصرفی، در دمايی بين حداقل ۱۰۵ الی حداکثر ۱۶۳ درجه سانتيگراد در کارخانه آسفالت تهيه و در محدوده همين حرارت روی سطوح آماده  شده راه مانند بستر روسازی تقويت شده، زيراساس، اساس، پوششهای گوناگون آسفالتی سرد و گرم و رويه‌های بتنی پخش و کوبيده می‌شود.

در گروه مخلوطهای آسفالت گرم، بتن آسفالتی ممتازترين، مقاوم‌ترين و بادوام‌ترين نوع آن است که از اختلاط مصالح سنگی مرغوب و شکسته با دانه‌بندی منظم و پيوسته و قير خالص، ضمن اعمال کنترل و نظارت دقيق در کليه مراحل توليد به دست می‌آيد. بتن آسفالتی در کليه قشرهای مختلف روسازی راه و در هرگونه شرايط جوی و ترافيکی، بدون هيچ محدوديتی قابل مصرف است در حالی که در شرايط مشابه، کاربرد ساير انواع آسفالتهای گرم با دانه‌بنديهای گسسته، باز و يا منظم محدوديتهای زيادی دارد. انواع مخلوطهای آسفالت گرم و بتن آسفالتی مصرفی در قشرهای روسازی راه به شرح زير است.

قشر رويه (توپکا)

آسفالت رويه آخرين قشر آسفالتی است که در تماس مستقيم با بارهای وارده از ترافيک و عوامل جوی محيط قرار می‌گيرد، و لذا بايد طوری طرح و اجرا شود که در مقابل اثرات سوء آب، يخبندان، و تغييرات دما از پايايی و مقاومت لازم برخوردار باشد. قشر رويه معمولاً نسبت به قشرهای آستر (بيندر) و اساس قيری دارای دانه‌بندی ريزتر و در نتيجه قير بيشتر می‌باشد. حداکثر اندازه سنگدانه‌ها در اين قشر از ۵/۹ تا ۱۹ ميليمتر متغير است که با توجه به بافت سطحی مورد نياز انتخاب می‌شود. برای ازدياد مقاومت در مقابل لغزندگی و جلوگيری از ايستابيهای سطحی، از يک نوع آسفالت رويه با دانه‌بندی باز استفاده می‌شود که حداقل ضخامت آن حدود ۲۰ ميليمتر است که جزو سيستم روسازی راه منظور نمی‌شود و نمی‌توان از آن به عنوان قشر جايگزين رويه اصلی استفاده کرد.

قشر آستر

قشر آستر  بين رويه و قشرهای آسفالتی زير آن و يا بين رويه و قشر اساس قرار می‌گيرد. اندازه سنگدانه‌ها برای آستر معمولاً بين ۱۹ تا ۵/۳۷ ميليمتر متغير است. گاهی اوقات در شرايط ترافيک خيلی سنگين، از جمله در بنادر و اسکله‌ها مشروط بر آنکه بافت سطحی آن مشکلی ايجاد نکند، از دانه‌بنديهای تيپ قشر آستر که در مقابل تغيير شکل ناشی از بارهای خيلی سنگين حساسيت کمتری دارد، برای قشر رويه استفاده می‌شود.

اساس قيری

اساس قيری می‌تواند به عنوان اولين قشر روسازی آسفالتی مستقيماً روی بستر روسازی آماده شده راه و يا روی قشر اساس شکسته قرار گيرد. حداکثر اندازه سنگدانه‌ها برای اين قشر معمولاً تا ۵۰ ميليمتر و در مواردی نيز تا ۷۵ ميليمتر قابل اجرا است. از اساس قيری با دانه‌بندی باز به عنوان يک لايه زهکش به منظور تسريع در تخليه آبهای نفوذی به سيستم روسازی، که نوع مشابه آن در نقش لايه جاذب تنش و به منظور جلوگيری از بازگشت ترکها در بهسازيها، با حداکثر اندازه سنگدانه‌های ۵/۳۷ تا ۷۵ ميليمتر، متشکل از مصالح ۱۰۰ درصد شکسته است، استفاده می‌کنند.

آسفالت ماکادام نفوذی

آسفالت ماکادام نفوذی از مصالح سنگی شکسته درشت‌دانه تشکیل شده که در هم قفل گردیده و فضای خالی بین آنها با قیر تحت فشار و مصالح سنگی متوسط پر شده است.

آسفالت ماکادام نفوذی معمولاً در مناطقی بکار برده می‌شود که مصالح سنگی رودخانه‌ای با دانه‌بندی پیوسته یافت نشود. آسفالت ماکادام نفوذی را می‌توان به عنوان قشر اساس و یا قشر رویه بکار برد.


اگر قصد اجرای اسفالت در تهران وحومه را دارید اجرای آن را به ما بسپارید،کار را به کاردان بسپارید ،با اجرای سریع وکوله باری از تجربه آماده اجرای پروژه های کوچک وبزرگ شما هستیم.

شماره تماس:۰۹۱۹۹۷۶۱۰۰۶
برچسب‌ها: آسفالت , قیمت آسفالت , اجرای آسفالت , هزینه اجرای اسفالت , آسفالت کارخانه قیمت 1493061263358

دیدگاهتان را بنویسید